Menu Menu
Slovenská verzia Deutsch version








Der Standard

z 09.02.1998



„Neustále chodil blízko priepasti“



Ljubisa Tosic




Viedeň – Viedenský producent Robert Ponger bol spoluzodpovedný za Falcov vzostup k medzinárodne žiadaným popovým hviezdam. On oba prvé albumy Einzelhaft a Junge Römer produkoval a taktiež zložil veľkú časť hitu Kommissar - V rozhovore pre STANDARD si on pripomenul smrteľný úraz speváka.

Robert Ponger v roku 2009

Standard: Ako došlo k Vašej spolupráci s Falcom?
Ponger: Markus Spiegel šéf Gig-Records mi zavolal a povedal, že má show-skupinu menom Drahdiwaberl pod zmluvou a je tam prítomný veľmi bizarný, výstredný basista, mal by som si ho pozrieť. Čo som videl bol skutočne jasný mediáne účinný showman. Spontánne som pre neho zložil Der Kommissar.

Standard: Ako svetový hit asi nebol plánovaný?
Ponger: Samozrejme sme to neplánovali. Boli sme v Rakúsku číslo jeden, potom sme šli do Nemecka, kde práve fičala Neue Deutsche Welle, a tam sme prišli tiež na vrchol hitparády, bez absolvovania akéhokoľvek televízneho vystúpenia. To potom pokračovala cesta do Francúzku, kde sa hovorilo, že nemeckú reč od vojny nenávidia, v nemčine nemôžme nič dokázať. My sme tam predali 750.000 kusov. Že Der Kommissar v angličtine spravíme, to Falco avšak nechcel. To potom britská skupina After The Fire skúsila, potom bola tiež v USA celkom vpredu. Pre nás to nebol problém, boli sme už beztak pozitívne šokovaný.

Standard: Aká bola práca s Falcom?
Ponger: Vlastne bezproblémová. Ja som robil hudbu a poskytoval mu pásky, aby svoje texty vymýšľal. Der Kommissar bol najskôr plánovaná ako spievaná pieseň. My sme sa potom rozhodli, skúsiť niečo iné, totiž rap v nemčine. Pri našej druhej robote, Na texty k Junge Römer potreboval Falco potom už oveľa viacej času. Predtým bolo všetko výrazne spontánnejšie.

Standard: Umelecká podoba Falca, koho výmysel vlastne bol?
Ponger: To už bol on. Už to potvrdzoval v Drahdiwaberl – on sa mal rád výstredným a excentrickým. Neskôr bolo samozrejme všetko umocňované a bol tou chladnou arogantnou veľkomestskou postavou. Bolo toho od neho veľa – bol extrémny. Nehoda je šokujúca, ale kto Falca poznal, zdá sa to teraz byť skoro pokračovaním jeho predchádzajúceho príbehu. Falco chodil stále značne blízko priepasti.

Standard: Ako si vysvetľujete, že on bol jediným medzinárodne registrovaným rakúskym popumelecom?
Ponger: Medzinárodnosť súvisela asi spoločne s jeho zachádzaním s nemeckým jazykom. On používal nemčinu na anglický spôsob –zaobchádzal s hlasom inák, bol viac kozmopolitom ako rakušanom.

Standard: Mohol on ešte raz vystúpiť celkom hore, mohol sa stať hviezdou neskorších deväťdesiatych rokov?
Ponger: Ťažko povedať. Ja som mu čo sa týka image, navrhol veľmi krehký smer, mal dekadenciu ešte viac zdôrazňovať a jeho oprieť trochu o Davida Bowieho. To som už skúšal pri Junge Römer. Vtedy bol pritom avšak veľký tlak z úspechu, že tento medzi odtieň dosť zanikol.




Späť na Média a tlač



Moja zbierka Návštevná kniha Emotional (2002)